24 maj 2006

Buss- och båtegoisterna

Är drabbad av strejk.

Den kollektiva färjetrafiken jag varje dag använder för att komma fågelvägen till jobbet i stället för att köra 5 mil har tagit tvärstopp. Inte en endaste båt går det till Oslo. Bussen till båten går som vanligt, men båten går inte!

Detta har fört till stort missnöje här i området. Och visst, man blir irriterad över att kajka runt halva länet med bil och buss. Men det får ju finnas gränser för konspirationsteorierna bland de strejkdrabbade. Hört på båten, när strejken var varslad:
- Alltid skall just de här båtarna drabbas! (Till saken hör att det var 13 år sedan föregående strejk.)
- Det här är en lyxstrejk. Har du hört att matroserna på den här båten tjänar 400 000 kr per år? (Till saken hör att det är inte matroserna som strejkar, men befälhavarna på båten, och inte ens de tjänar 400 000 kr per år. Vilket man vet om man läst en endaste en av de x antal artiklar som skrivits om om strejken.)
- Ska det vara så svårt att köra en båt som den här då? (Tja, försök själv då!)

Jag ger mig sjutton på att konspirationsmänniskorna är de samma som är med i "kampanjgruppen för bättre färjeanslutningar i framtiden" som sänt in förslag med krav på de nya båtarna som planeras, men som lade till "Reserverade platser till bridgespelare" som sista punkt. Formeln för hur man gör ett seriöst förslag oseriöst genom en enda mening.... Nu skulle det liksom inte räcka med ilskna blickar från bridgebrigaden om man råkat sätta sig på "deras" platser. Nej, nu skulle det liksom fästas plaketter med "Endast för bridgespelare" på vissa plaster med bord. Båtegoister!

Eftersom jag är strejkdrabbad åker jag buss lite längre än vanligt just nu. Och jag frågar mig ofta på bussen hur det är möjligt för en del människor att totalt ignorera det faktum att bussen är proppfull. Hur man kan med att sitta ytterst på sätet och därmed blockera två säten när folk står och trängs i gången är för mig en gåta. Och då menar jag inte folk som en enstaka gång har världens största väska och därför upptar två säten för att inte blockera halva bussen. Det kan hända alla. Nej, jag menar bussegoisterna som bara totalignorerar andra busspassagerare.

Kanske vi hederliga båt-/busspassagerare som försöker ta hänsyn till andra borde gå i strejk! Fast vad skulle det hjälpa? Då blev det ju bara mer plats till egoisterna...

Inga kommentarer: