22 februari 2006

Självhäftande låtar

Du har säkert varit med om det själv. En låt, gärna ganska dålig eller till och med irriterande, sätter sig på hjärnan. (I mitt fall ofta ditplacerad av ofrivilliga låtval på klockradion om morgonen.) Och så stannar låten kvar och spelas på "repeat" i huvudet hur mycket du än försöker få bort den. Min hjärna nöjer sig oftast inte heller med att spela låten oavbrutet i huvudet. Nej, jag kan helt enkelt inte motstå impulsen att hela tiden nynna på klisterlåtarna. Trots att jag är så irriterad på dem att jag inte kan höra dem på radion utan att stänga av.

Efter hårt arbete lyckas man kanske till sist ändå förtränga låten, till exempel genom högst medvetna musikval. Så visar det sig att en person man tillbringar mycket tid med har fått samma låt på hjärnan och börjar nynna på den just när man fått bort den ur huvudet. Och så börjar det om igen. Hopplöst.

Här kommer min fem i topp-lista på irriterande men självhäftande låtar:
  • "Don't know much" med Aaron Neville & Linda Ronstadt. - Den låten spelades oavbrutet på radion när jag hälsade på en kompis som jobbade i Kanada 1989. Riktigt irriterande låt ansåg vi båda. Det blev inte bättre av att det var just den låten som drog i gång på klockradion klockan fyra på morgonen den dag vi skulle köra till flygplatsen när jag skulle åka hem. Nu har, hör och häpna, Aaron Neville släppt nåt slags samlingsalbum och låten spelas på TV-reklam om och om igen, i alla fall här i Norge. Där sitter låten igen i bakhuvudet. Urrk.
  • "Goodbye my lover" av James Blunt - Det är nåt med själva refrängen och Blunts röst som sätter sig fast (förmodligen ett succékoncept) - men jag tycker inte att det är en allt igenom angenäm upplevelse...
  • "Hungarian Rhapsody" med Robert Wells - Det räcker med att se Robert Wells i TV-rutan och räkna till tre så spelas detta stycke upp automatiskt i huvudet. Strax därefter spelas det med stor sannolikhet också live i TV. Jag blir konstigt nog lika förvånad varje gång det spelas, igen. Blir karln aldrig trött på låten själv?
  • De sista ljuva åren med Lasse Stefanz och Christina Lindberg - Gammal låt, som väl inte är aktuell längre? Joho, på NRK visar de sent på helgerna ett program med gamla dansbandsdängor. Fort gjort att zappa förbi där en sen lördagskväll och av misstag få med sig den förfärliga överstämman som etsar sig fast långt efter det att man zappat vidare...
  • OS-jingeln från sändningarna i Turin. - Det höga operapartiet på slutet är bara jätteirriterande i mina öron. Trots detta spelas det upp gång på gång i mitt huvud, i tillägg till alla 72 gånger det spelas live på TV om kvällarna, mellan VARJE nytt OS-inslag. Gillar OS, men ser fram emot nästa vecka då spelen är slut och jag kanske kan lyckas få bort jingeln ur huvudet...

Inga kommentarer: